maanantai 13. huhtikuuta 2015

Eestiseikkailu

Mun äidin yks tuttu, Jari (nimi peukaloitu), on semmonen kaveri, joka käy Eestissä monta kertaa vuodessa viemässä vaatteita ja muuta hyödyllistä tavaraa vähäosaisille. Mä ilmoitin haluavani päästä joskus mukaan laajentamaan maailmankuvaani. Niinpä pääsin!

Eka körötettiin kaks tuntii laivalla, sit Tallinnasta kaks-kolme tuntii autolla itään. En oo käyny Eestissä muualla ku tuol Tallinnassa, ni oli mielenkiintoista päästä näkemään maata vähän laajemmin.  

Tää oli se miesten huume- ja alkoholiriippuvaisten vieroituskeskus, mihin mentiin vierailemaan. Miellyttävän näköinen maalaistalo viljelyksineen ja peltoineen! Ja kivoja ihmisiä! Kaikki asukkaat tulivat tervehtimään meitä, ennen kuin menivät purkamaan tavaralastia.


Jari oli täyttänyt peräkärryn täyteen vaatetta ja muuta tavaraa, mitä keskuksen asukkaat voivat joko itse käyttää tai sitten myydä eteenpäin.


Maisemaa sisältä.


Täällä asukkaat nukku. Hivenen armeijatyylisesti, mut mä tykkäsin ihan hirveesti noista kodikkaista lakanoista yms. Luulen, että täällä pojat nukkuvat yönsä makeasti.




Tää oli heidän suihku...


Sit heillä oli siellä omat kotieläimet: possuja, kaneja, hanhia, lampaita ja kanoja. Taustalla käymälä, ja huomaa keinuhevonen!




Vahtikoira haukkui meidän saapuessamme, ja oletin sen olevan häijy piski.


Mut kiva piski se oli.


Toi on katti.


Söpö keittiö


Tää seittemänkymppinen Sasha oli sulonen! Hän toimii tuolla kokkina, ja hän oli valmistanut meille hapankaalikeittoa.

Spasiba, Sasha! Oli hyvää!


Mul on aina jotenki oudot fiilikset syödä vierailulla, jos tiedän ettei heillä oikeasti oikeen olisi välttämättä varaa meidän kestitsemiseen... :/ Kiitollisena söimme!


(Ihana lusikka!)


Talon asukkaat. Rappusella seisova oli meidän isäntämme, Andrei. Huippu tyyppi! :) Muut tuolla puhui vain venäjää, mut Andrei puhui onneks myös englantia. Mä tulkkailin äitille suomeks.


Keskukselta lähtömme jälkeen Andrei lähti käyttämään meitä yhellä linnoituksella, joka olikin aika erityinen paikka!


Tää nurminen puoli on Eestiä, mut toisella puolen jokea on Venäjä!



Malmi!


 Ton linnotuspaikan jälkeen meil oli vuorossa seurakuntavierailu, mut mentiin viel käymään syömässä sitä ennen. Ku se Jarin pakettiauto oli vain kolmipaikkainen, nii mää matkustin sit peräkontissa (pari kilsaa vaan). :D Se oli hauskaa!


Toi mun ihana seljankakeitto makso vaan jotain pari euroo...


Pieni, paikallinen helluntaiseurakunta, mihin mentiin kertoo terveiset Suomesta. :) Mua vähän jänskätti, koska mun piti toimii tulkkina (suomi-englanti) kaikkien silmien alla!


Äiti ja Jari siis puhuivat suomea, jonka mä tulkkasin englanniksi, jonka Andrei tulkkas venäjäksi. :D Vähän mä välil takeltelin, mut ihmiset oli armollisii ja nauroivat jopa mun vitseille. ^___^


Noi kaks rouvaa oli mun lempparit! Molemmat halusivat sanoa käsipäivää mulle (ku jouduttiin lähtee kesken kokouksen ripeästi takas laivalle) ja taaempi sanoi ilahtuneena, että hänenkin nimensä on Hanna. Ihania!


Sit siel seurakunnas oli 17- ja 13-vuotiaat siskokset, jotka halusivat antaa mulle vielä halin ennen ku lähdettiin. (Mä yritin kovasti näyttää kuvassa siltä ettei mua ujostuta.) Voi kullat! Mä en oo tottunu tämmöseen sydämellisyyteen tuntemattomien taholta! :')


Sit hurjasteltiin kolme tuntia ihan simona että ehdittiin Tallinnaan laivaan. Kun tultiin autokannen suulle, työntekijä sanoi, ett meil oli vielä ruhtinaalliset 4 minuuttia ennen ku kaista menisi kiinni. :D 

Hieno reissu! Kiitos Jari ja Andrei!

3 kommenttia:

Äitiliini kirjoitti...

Se oli tosi ihana reissu. Vaikka hygieniataso ei ollut ihan parasta,ei sairastuttu kuitenkaan. Ihmiset oli sitä ihanampia.
Sitä rakennusta nuo miehet laajentavat koko ajan. Jos jostakin saavat materiaaleja. Eivät saa mistään avustusta, paitsi lahjoituksista. Oli ihana kuulla, että koko vuoden perunat oli ortodoksi "luostari" heille lahjoittanut.

229€ reppu kirjoitti...

Ah kiitos Huu! Uppouduin ihan kunnolla lukemaan, niin nautinnollinen lukukokemus kun oli! Naurahdin pari kertaa myös ääneen. Kuulosti mielenkiintoiselta reissulta, ja olit saanut mukaan mahdutettua myös pientä dramatiikkaa tarinaa elävöittämään :D U go go go gööl! Ps. Muistathan nimimerkkini perusteella kuka edelleen olen!

Hanna Huokuniemi kirjoitti...

229€ reppu, en kyl ikinä unhoita sinua! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...